6 rád, ako prežiť v otvorených kanceláriách

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: thinkstock.com

Aby ste prežili prácu v otvorených kanceláriách, mali by ste dodržiavať zlaté pravidlo zamestnanca: nerozprávať príliš hlasno, nenosiť si do práce páchnuce potraviny a nezasahovať do pracovného priestoru svojich kolegov.

Dvere do mojej pracovne sú vždy otvorené. Ak pracujete v otvorených kanceláriách, takúto vetu pravdepodobne nevyrieknete. Na Slovensku sa kancelárie tohto typu stávajú bežnou súčasťou pracujúcich Slovákov, v Severnej Amerike má open space navrhnutý až 81 % spoločností, pričom pracovný priestor zamestnanca sa z roka na rok zmenšuje. Menej osobného priestoru môže dokonca pre niektorých zamestnancov predstavovať problém, najmä ak boli zvyknutí na uzavreté kancelárie. 

„Otvorené kancelárie nie sú taktiež veľmi vhodné pre ľudí, ktorí potrebujú pracovať v pokoji. Ak majú viac vzruchov okolo seba, znižuje sa im koncentrácia. Tento typ kancelárii nie je vhodný ani pre introvertov, ktorých vyčerpávajú ľudia, keďže sa nemajú kam skryť,“ hovorí Silvia Langermann z Coaching-poradňa.sk.

Ako hovorí ďalej Langermann, znižuje sa výkon zamestnancov, pretože sú neustále pod dohľadom. Na tento aspekt existujú rôzne názory. Jeden z nich hovorí, že ak sú ľudia sledovaní, viac pracujú a nevyužívajú čas na súkromné emaily a čas na sociálnych sieťach. To však nemusí byť úplná pravda.

„Ľudská myseľ potrebuje oddych každých 45 až 60 minút. Ideálne je, ak sa vieme prejsť alebo doslova vypnúť. Toto však často otvorené kancelárie neumožňujú, pretože sa zamestnanci neodvážia verejne oddýchnuť, takže ich výkon sa nezvyšuje, ale práve naopak, klesá,“ vysvetľuje Silvia Langermann.

Spoločné pracovné priestory môžu mať negatívny vplyv na produktivitu zamestnancov. V miestnostiach s veľkých ruchom je ťažšie sústrediť sa na prácu. Niektorým zamestnancom preto trvá dlhšie, než sa integrujú do kolektívu a naučia sa pracovať v spoločných priestoroch. Na druhej strane, otvorené kancelárie ponúkajú aj viaceré benefity – pracovníci navzájom viac spolupracujú a pri riešení problémov uprednostnia osobnú komunikáciu pred emailovou alebo telefonickou. Problémom práce v týchto kanceláriách však naďalej zostáva koncentrácia pracovníkov.

„V otvorených kanceláriách platí dôležitá zásada: správajte sa tak, ako chcete, aby sa správali vaši kolegovia,“ hovorí Lynn Taylor, expert na pracovné prostredie. Ako hovorí ďalej, akýkoľvek problém s kolegami vyriešite diplomatickou konverzáciou, len tak dokážete prežiť.


Mohlo by vás zaujať: 10 tipov, ako komunikovať v multigeneračnej kancelárii



 

Ilustračné foto Galéria fotiek (3) Zdroj: thinkstock.com

Ponúkame vám 8 rád na prežite v otvorených kanceláriách:

  1. Využívajte konferenčnú miestnosť
    Najväčším problémom v práci je prijímanie súkromných alebo pracovných hovorov. Ak vaše pracovné miesto nie je oddelené od ostatných stolov „protihlukovou“ stenou, dozaista si dokážete vypočuť rozhovor, ktorý vedie kolega sediaci dva alebo tri metre od vás. Aby ste druhých kolegov nevyrušovali, využívajte na dlhšie telefonáty miestnosti, ktoré sú na to určené.
  2. Používajte zlaté pravidlo
    Nerozprávajte príliš hlasno a nenoste si k stolu páchnuce potraviny. Buďte pre ostatných príkladom a ak vás kolegovia budú „otravovať“ podobnými vecami, diplomaticky ich na to upozornite.
  3. Nenarúšajte súkromie vašich kolegov
    Ľudia bývajú hákliví nielen na hluk v miestnosti a na pachy, ale taktiež na to, ak im niekto zaberá ich pracovný priestor. Dávajte si preto pozor, aby ste neokupovali časť priestoru vášho kolegu.
  4. Používajte slúchadlá
    Aj keď nemôžete svoje pracovné prostredie zmeniť, môžete ho upraviť na miesto, kde sa budete cítiť pohodlne. Ak sa potrebujete od vašich kolegov „odstrihnúť“ a zahĺbiť do svojej práce, môžete si nasadiť slúchadlá a vytvoriť si svoj vlastný pracovný svet.
  5. Nesťažujte sa šéfovi
    Neočakávajte, že šéf bude riešiť každý jeden váš problém týkajúci sa práce. V prvom rade buďte trpezliví, snažte sa problémy vyriešiť samostatne, napríklad rozhovorom s kolegom.
  6. Majte „uši“ otvorené
    Napriek tomu, že sa môže zdať, že otvorené kancelárie prinášajú viac nevýhod ako výhod, k jednej pozitívnej vlastnosti patrí aj to, že môžete odpozorovať rôzne situácie v práci, ako medzi kolegami, tak aj medzi vedením a podriadenými.

Čítajte tiež: Trend otvorených kancelárií: Ako prežiť dusnú pracovnú atmosféru?


 

Viac o téme: Kolegovia Pravidlá Správanie Otvorené kancelárie Open space
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Zdroj: businessinsider.com, Text: ami, Foto: Thinkstock.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy