Koniec šikanovania! Zatočte s hlupákmi na pracovisku

 Podľa prieskumu americkej spoločnosti Connectria Hosting zažilo v zamestnaní šikanovanie 55 percent zamestnancov. Podľa prieskumu americkej spoločnosti Connectria Hosting zažilo v zamestnaní šikanovanie 55 percent zamestnancov. Zdroj: thinkstock.com

Hlupáci na pracovisku sa delia do viacerých kategórií. Patria medzi nich vševedkovia, veční sťažovatelia, riťolezci a kancelárske krysy. Najhoršie je, že si svoje správanie buď vôbec neuvedomujú alebo im je to jedno. V každom prípade je ich potrebné na to upozorniť.

Mali ste niekedy pocit, že si na vás niekto z vašich kolegov zasadol? Nie ste sami. Podľa prieskumu americkej spoločnosti Connectria Hosting zažilo v zamestnaní šikanovanie 55 percent zamestnancov a 65 percent ľudí sa dokonca bojí chodiť do práce kvôli niektorému z kolegov, uviedol portál Business New Daily.

Šikanisti však nie sú na pracovisku jedinými nepríjemnými kolegami, na ktorých je potrebné dávať si pozor. Prieskum priniesol informáciu, že až 83 percent opýtaných za posledných päť rokov pracovalo minimálne s jedným hlupákom – vrátane vševedka (30 %), otravného kolegu (26 %), večného sťažovateľa (21 %), riťoleza (16 %) a kancelárskych krýs (4 %).

Správanie týchto všetkých typov zamestnancov ovplyvňuje viac, než len človeka ale aj ostatných kolegov, ktorí ich musia znášať. Nízka pracovná morálka, znížená produktivity práce a neschopnosť dokončiť úlohu, to sú iba niektoré z negatívnych dopadov na pracovisku, v ktorom sa  nachádza hlupák alebo hlupáci.

„Ak pracujete v prostredí s problematickými ľuďmi, vyvoláva to stres u všetkých, kto s nimi musí pracovať. Okrem zlej tímovej práci a nižšej produktivite sa stretneme aj so zníženou spokojnosťou s vlastnou prácou a vyšším počtom absencií,“ povedal Rich Waidmann, predseda spoločnosti Connectria.

Ako hovorí Waidmann ďalej, ak chcú vedúci pracovníci kultivovať pracovné prostredie a následne tak zvýšiť morálku zamestnancov a ich pracovnú spokojnosť, musia sa proti kancelárskych hlupákom obrniť. Navyše je potrebné podporovať tímy, aby sa jej členovia navzájom rešpektovali.

Prieskumom sa zistilo, že menej ako polovica firiem, ktorá sa do neho zapojila, má oficiálne vyhlásenú politiku nulovej tolerancie proti šikanovaniu. A tak sa v praxi stáva, že zlé alebo nevhodné správanie vôbec nevyjde najavo, pretože ho nikto nenahlási.

Úplne eliminovať všetky negatívne vzťahy medzi kolegami nie je možné. Ale každý môže niesť svoj podiel pri zlepšovaní vzťahov na pracovisku tak, že sa k problémom priamo postaví. Podľa Waidmanna si niektorí zamestnanci, ktorí sa správajú ako hlupáci, ani neuvedomujú, že svojim správaním otravujú ostatných kolegov. V ďalších prípadoch dokonca o svojom správaní vedia a je im to jedno. Či už v prvom alebo v druhom prípade, je im potrebné vysvetliť, v čom spočíva problém priamym a profesionálnym spôsobom.

„Neprijateľné správanie je potrebné odstrániť jasne a bez emócií. Ľudia musia vedieť, ako a prečo ich správanie ovplyvňuje ostatných a poškodzuje firmu, a prečo v ňom nemôžu pokračovať. Akonáhle sa objaví zlepšenie, je potrebné, aby dostali pozitívnu spätnú väzbu. Pokiaľ sa znova začnú vracať k pôvodnému správaniu, je nutné im pripomenúť, že ich správanie nie je prijateľné. Ľudí je potrebné v tomto ohľade trénovať. Ale nikto nikdy netvrdil, že viesť a riadiť zamestnancov je jednoduché,“ uzavrel tému Weidmann.

Viac o téme: Pracovisko Teror Šikanovanie Mobbing Šikana Hlupáci Pracovné prostredie Bossing
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Zdroj: ČTK, Foto: Thinkstock.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy