10 viet, ktoré správni šéfovia nikdy nepovedia

Rozdiel medzi správnym a približne správnym slovom je taký ako rozdiel medzi žiarou blesku a blikotom svätojánskej mušky. Rovnaké pravidlo platí aj o šéfoch spoločnosti a ich vyjadrovaní sa.Rozdiel medzi správnym a približne správnym slovom je taký ako rozdiel medzi žiarou blesku a blikotom svätojánskej mušky. Rovnaké pravidlo platí aj o šéfoch spoločnosti a ich vyjadrovaní sa. Zdroj: thinkstock.com

Z úst správneho šéfa by ste nikdy nemali počuť vety ako „ja som tu šéf“ alebo „chcem od vás počuť iba pozitívne výsledky“. Správni šéfovia by si mali byť vedomí sily pozitívnych slov a zaradiť ich do svojho každodenného slovníka.

Spisovateľ Mark Twain povedal: „Rozdiel medzi správnym a približne správnym slovom je taký, ako rozdiel medzi žiarou blesku a blikotom svätojánskej mušky.“ Nech sa vám to páči alebo nie, slová, ktoré používate, môžu ovplyvniť vašu schopnosť dosiahnuť úspech. Skoro dvojnásobne to platí o ľuďoch, ktorí zastávajú vedúce pozície.

„Najúspešnejší vodcovia vedia správne formulovať víziu organizácie a vyjadriť ju takým spôsobom, aby inšpirovali ostatných k dosiahnutiu spoločného cieľa,“ povedala Darlene Price, autorka knihy Well Said!

K takému vedeniu je nutné disponovať potrebnými líderskými zručnosťami, vhodným správaním a vnútorne nastavenými hodnotami. Ako hovorí Darlene Price, veľkí šéfovia si uvedomujú silu svojho prejavu.

„Chápu silu slov, ktoré môžu ovplyvňovať myslenie ľudí.“ Preto by mali pri komunikácii so svojím tímom používať čo najviac pozitívnych viet.

„Čím viac budete snívať a pracovať, tým viac porastiete,“ povedal bývalý americký prezident John Quincy Adams. Týchto slov sa pridŕžajú aj veľkí šéfovia, ktorí sú pre kombináciu správnej komunikácie a charakteru vnímaní ako lídri a vodcovia. Najlepší šéfovia zámerne vyhľadávajú správne slová, ktoré majú za cieľ vyťažiť z ľudí maximum.

Tieto vety by mali najlepší lídri používať:

  1. Toto je poslanie našej firmy.
  2. Vaša úloha je nesmierne dôležitá.
  3. Rád by som vedel, čo si myslíte.
  4. Ako vám môžem pomôcť.
  5. Spoločne môžeme...
  6. Gratulujem vám.
  7. Ďakujem vám.

Ilustračné foto Galéria fotiek (2) Zdroj: thinkstock.com

Naopak, vyvarovať by sa mali týchto viet:

  1. Ja som tu šéf, ja rozhodujem.
    Ak šéf pred zamestnancami vyriekne túto vetu, znamená to, že sa na svojej pozícii cíti ohrozený. Každý predsa vie, kto je šéf spoločnosti. Svoje postavenie by si nemal vynucovať slovami, ale skutkami. Aby si upevnil svoju pozíciu, môže použiť napríklad vetu: „S čím vám môžem pomôcť?“.
     
  2. Nie je to moja vina.
    Tí najlepší šéfovia si uvedomujú zodpovednosť za svoje činy. Rovnako sa neboja prevziať zodpovednosť za celý tím a nasmerovať ho k riešeniu problémov. Vyhýbajú sa obviňovaniu a radšej konajú. Svoj cieľ smerujú k dosiahnutiu úspechu. Ako povedal vynálezca a priemyselník Henry Ford, nehľadajte chyby, ale nachádzajte „lieky“.
     
  3. Urob to sám.
    Čím vyššie človek stúpa v kariérnom rebríčku, tým menej času má na čiastkové úlohy. Napriek tomu by si aj šéf mal nájsť čas pomôcť kolegom s pracovnými úlohami a nasmerovať ich tak k správnym riešeniam.
     
  4. Viem presne, ako má všetko fungovať.
    Všetko, čo sa v živote naučíte, neskôr zúročíte. Učenlivý postoj by mal mať aj správny šéf. Dôležité je, aby vedel oceniť svojich zamestnancov a pochváliť ich za vykonanú prácu.
     
  5. Zlyhania nie sú prípustné.
    Presnosť a precíznosť sa vyžaduje pri niektorých typoch pracovných pozícií, ako napríklad v zdravotníctve alebo v oblasti vedy. Ak však vetu „zlyhania nie sú prípustné“ vysloví šéf spoločnosti, jeho slová možno pochopiť tak, že žiadne chyby nie sú povolené a za ich nedodržanie hrozia sankcie. V takom prípade začne pracovať podvedomie zamestnancov a ich prílišná opatrnosť sa môže premeniť na strach, ktorý bude brzdiť ich kreativitu. Veľkí vodcovia podporujú svojich zamestnancov, aby sa posúvali dopredu a to aj za cenu zlyhania a chýb. Ako povedala šéfredaktorka Arianna Huffington: „Chyba nie je opakom úspechu, je jeho súčasťou.“
     
  6. Takýmto spôsobom to nepôjde.
    Správni šéfovia sú inovátori. Vždy hľadajú najlepší spôsob, ako niečo urobiť. Steve Jobs povedal: „Vďaka postoju k inováciám je možné odlíšiť správneho šéfa od nesprávneho.“ Dobrého šéfa spoznáte podľa toho, že oceňuje postoj svojich zamestnancov ku kreatívnemu mysleniu, ich flexibilitu a schopnosť riešiť problémy. Ak napríklad šéf nesúhlasí s názorom svojho zamestnanca, môže jeho prístup zmeniť tým,  že navrhne diskusiu  slovami: „Poďme diskutovať o výhodách a nevýhodách.“
     
  7. Chcem vidieť výsledky, nie všetko okolo.
    Veľkí šéfovia vedia, že za výsledkami spoločnosti stojí výkon zamestnancov. Ak chcú, aby bol ich výkon maximálny, mali by pracovať na upevňovaní vzťahov medzi zamestnancami.
     
  8. Nezaujíma ma, že to nie je etické. Pokiaľ to nie je nelegálne, poďme do toho.
    Bývalý prezident Abrahám Lincoln povedal, že ak chcete otestovať charakter človeka, mali by ste mu dať do rúk moc. Žiaden veľký šéf by nemal podporovať a tolerovať neetické správanie a korupciu. Ako sa hovorí, účel svätí prostriedky a žiadne úmyselné klamanie a zavádzanie by nemalo byť tolerované.
     
  9. Nechcem od vás žiadne zlé správy ani prekvapenia.
    Správni šéfovia sa zaujímajú o problémy svojich zamestnancov, preto by mali byť ako prví informovaní o vzniknutom probléme. Bývalý americký minister zahraničných vecí Colin Powell povedal: „Zlá správa nie je ako víno. S pribúdajúcim časom sa nezlepší.“
     
  10. Môžete byť šťastní, že máte prácu.
    Takéto vyhlásenie ničí pracovné vzťahy a znevažuje prácu zamestnanca. Žiaden šéf by nemal „vydierať“ svojich zamestnancov slovami, že sú mu zaviazaní a že je ich privilégiom pracovať pre spoločnosť. Každý zamestnanec má právo rozhodnúť sa, pre koho bude pracovať.
     
Viac o téme: Líder Vodca Slová Šéf Vety Frázy Šéf spoločnosti
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Zdroj: businessinsider.com, Text: ami, Foto: Thinkstock.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy