6 typov šéfov. Aké vlastnosti im nesmú chýbať?

Štýl vedenia zamestnancov závisí od kompetencií emocionálnej inteligencie šéfov.Štýl vedenia zamestnancov závisí od kompetencií emocionálnej inteligencie šéfov. Zdroj: thinkstock.com

Aj šéfov ovplyvňujú emócie. Dôležité však je, ako s nimi narábajú a ako ich vedia využiť vo svoj prospech. Nie je šéf ako šéf. Kým jeden riadi, druhý odporúča a tretí zas necháva zamestnancom voľnú ruku.

Portál Business-management-degree.net zanalyzoval správanie okolo 4-tisíc vysoko postavených manažérov. Ich štýl vedenia je podľa analýz ovplyvnený kompetenciami ich emocionálnej inteligencie. Najlepšie dokáže svojich zamestnancov riadiť autoritatívny šéf. Ten je spomedzi ostatných typov schopný vytvoriť optimálne pracovné prostredie. 

Autoritatívny líder

  • Jeho motto znie: „Poďte so mnou.“
  • Získal najvyššie hodnotenie vo vytváraní pozitívneho pracovného prostredia.
  • Najefektívnejšie dokáže mobilizovať ľudí a ich vízie.
  • Svojich zamestnancov motivuje odmenami.

Líder ako člen tímu

  • Jeho motto znie: „Ľudia idú prví.“
  • Svoj tím udržiava pokope a v harmónii.
  • Zamestnancov štedro odmeňuje.

Demokratický líder

  • Jeho motto znie: „Ako by ste to robili vy?“
  • Snaží sa o konsenzus a participuje na úlohách svojho tímu.
  • Zamestnancom poskytuje odmeny.

Líder ako kouč

  • Jeho typická veta pri vedení znie: „Skúste to spraviť takto.“
  • Svoj tím neustále vedie vpred.
  • Zamestnancom poskytuje odmeny.

Udavač tempa

  • Jeho motto znie: „Rob, ako uznáš za vhodné.“
  • Ľuďom vo svojom tíme necháva voľnú ruku, ale zároveň očakáva excelentné výsledky.
  • Vyznačuje sa veľkou zodpovednosťou, horšie je to však s odmeňovaním.

Násilnícky šéf

  • Charakterizuje ho veta: „Rob, čo ti prikazujem.“
  • Ide o typ šéfa, ktorý si vyžaduje okamžité plnenie úloh.

Aká je vaša motivácia v práci? OTESTUJTE SA!


Ilustračné foto Galéria fotiek (2) Zdroj: thinkstock.com

Každý správny šéf potrebuje k riadeniu zamestnancov sociálno-emocionálne kompetencie. Vďaka nim je schopný slobodne vyjadriť svoje vlastné pocity. Jeho osobná emocionálna kompetencia sa opiera o sebauvedomenie. Každý šéf si musí byť vedomý osobných aspektov, kam patria aj emócie, a taktiež by mal vedieť, akým spôsobom tieto emócie ovplyvňujú iných ľudí.

„Šéfovia, ktorí majú minimálne šesť emocionálnych kompetencií, dosahujú najefektívnejší štýl riadenia,“ tvrdí harvardský psychológ Noted Harvard.

Šéfovia, ktorí majú 3 a menej kompetencií, majú obmedzenú schopnosť vedenia tímu. Šéfovia, ktorých počet kompetencií je vyšší ako 10, často menia štýl riadenia v závislosti od vzniknutej situácie.

Pozrite si kompetencie emocionálnej inteligencie rozdelené do nasledovných skupín. S koľkými kompetenciami sa stotožňujete?

  1. Vlastné ja
    Kompetencie: Emocionálne sebauvedomenie (schopnosť pochopiť svoje vlastné pocity a vedieť zhodnotiť ich dopad na prácu), presné ohodnotenie seba samého (svojich slabých a silných stránok)
  2. Sociálne ja
    Kompetencie: Organizačné povedomie (schopnosť vcítiť sa do emócií druhých, pochopiť ich a vidieť situáciu z ich perspektívy), pochopenie prostredia (vcítiť sa do života organizácie, pochopiť politiku spoločnosti a vedieť robiť správne rozhodnutia)
  3. Sebariadenie
    Kompetencie: Sebakontrola, dôveryhodnosť, svedomitosť, zásadovosť, prispôsobenie sa, motivácia, iniciatíva
  4. Sociálne zručnosti
    Kompetencie: Inšpiratívne a líderské vedenie, rozvoj ostatných členov tímu, ovplyvňovanie, budovanie vzťahov, tímovosť a spolupráca, komunikácia, nastavovanie hraníc
Viac o téme: Riadenie Kompetencie Vlastnosti Šéfovia Šéf Manažovanie Emocionálna inteligencia Vednie Osobné predpoklady
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text: ami, Zdroj: theundercoverrecruiter.com, Foto: Thinkstock.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy