Pre manažérov: Správne delegovanie úloh na druhých je umenie

Delegovaním sa rozvíjajú schopnosti podriadených a zároveň manažér získava čas, kedy sa môže venovať dôležitým úlohám.Delegovaním sa rozvíjajú schopnosti podriadených a zároveň manažér získava čas, kedy sa môže venovať dôležitým úlohám. Zdroj: thinkstock.com

Zvládnuť úlohu sám alebo ju rozdeliť medzi zamestnancov? Manažér by mal v každom prípade vedieť, ako nájsť rovnováhu. Podriadení by nemali mať pocit, že im nedôveruje a radšej splní úlohu sám, ani že všetku prácu hádže na zamestnancov.

Delegovať prácu na druhých neznamená, že manažér nie je schopný vykonať úlohu sám. Pri delegovaní práce je potrebné mať cit pre rozdelenie úloh a najmä vedieť, komu úlohy zveriť. Bude to osoba, na ktorú sa nedá stopercentne spoľahnúť, ale je zručnejšia, alebo osoba, ktorá nemá dostatočné vedomosti pre splnenie úlohy, ale jej postoj k práci je zodpovednejší?

Najhorší variant, ktorý môže nastať, je, že sa šéf rozhodne vykonať prácu sám. Aj v dnešnej dobe sa nájdu manažéri zastávajúci názor, že len oni dokážu úlohy zvládnuť najlepšie. Týmto spôsobom sa nielen oberajú o čas, ktorý by mohli využiť na plnenie dôležitých povinností, ale zároveň oberajú kolektív o tímového ducha.

Manažér by mal mať cit pre delegovanie úloh na členov svojho tímu a zároveň by mal vedieť, ktoré z povinností by mali zostať v jeho kompetencii. Zachová si tým  rešpekt a pozíciu vodcu.

„Delegovaním úloh sa rozvíjajú schopnosti podriadených a zároveň manažér získava čas, kedy sa môže venovať dôležitým povinnostiam. Je dôležité, aby podriadení nemali pocit, že im nedôveruje a všetko robí sám, alebo naopak, že všetku prácu deleguje na kolegov,“ vysvetľuje Ivana Vačoková, permanent placement director spoločnosti Adecco Slovakia.

Netreba si však zamieňať delegovanie s prikazovaním. Každý zamestnanec pozná svoje pracovné povinnosti, ktoré mu vyplývajú z pracovnej zmluvy. Z času na čas sa však môžu vyskytnúť úlohy, ktoré je nutné neodkladne splniť. Manažér by mal na svojich podriadených delegovať prácu len v prípade, ak si to vyžadujú nové pracovné úlohy alebo ak zamestnanec potrebuje získať nové zručnosti. Delegovanie úloh na zamestnanca, ktorý nemá dostatočné skúsenosti si však vyžaduje čas aj trpezlivosť.  

„Na takého zamestnanca je vhodné delegovať najprv menšie úlohy. Možno na prvý alebo druhýkrát to bude kolegovi trvať dlhšie a možno to na prvýkrát ani nespraví na sto percent, ale naučí sa vyriešiť novú úlohu a obohatí si svoje zručnosti,“ odporúča Ivana Vačoková z Adecco Slovakia.

Ako ďalej Ivana Vačoková vysvetľuje, pri náročných úlohách je dobré delegovať prácu na skupinu alebo si dohodnúť „míľniky“ a priebežne progres kontrolovať, aby sa nestalo, že sa úloha vo finále nesplní.

„V takomto prípade by vedúci pracovník mal zároveň plniť funkciu kouča alebo trénera. Mal by si vyhradiť čas na konzultáciu a vysvetlenie problematiky a pracovného postupu,“ hovorí Ivana Vačoková.

Samotnému zamestnancovi môže plnenie novej úlohy priniesť ďalšiu zručnosť a zvýšenie kvalifikácie, čo ocení pri budúcich pracovných úlohách alebo v novom zamestnaní. Väčšina zamestnancov však za nadštandardnú prácu očakáva okrem pochvaly aj finančnú odmenu.

Je lepšie delegovať úlohy písomne alebo formou osobného stretnutia s členmi tímu? Ako odporúča Ivana Vačoková z personálnej agentúry Adecco, delegovanie jednoduchých úloh môže prebehnúť aj formou e-mailu, ale všeobecne je vhodnejšia osobná komunikácia, kde je priestor na otázky a nastavenie očakávaní oboch strán. Odporúča sa tiež napísať sumarizačný e-mail, v ktorom sa potvrdia úlohy a dôležité termíny.

Viac o téme: Manažér Manažéri Manažment Delegovanie práce Manažment ľudí
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text: ami, Foto: Thinkstock.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy