Interná komunikácia vo firme. Nástroj, cesta alebo cieľ?

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: photl.com

Informácie vládnu dnešným svetom. Táto veta môže vyznievať ako klišé, avšak jej podstata je tvrdou realitou života každého z nás a každého zamestnávateľa.

Minútu po minúte sa na nás valí nemerateľné množstvo informácií bez toho, že by sme si to uvedomovali, prípadne ich dokázali kriticky filtrovať. Informácie neprenikajú iba od tradičných poskytovateľov a zdrojov, ale – a to najmä vo firemnom prostredí – osobným sprostredkovaním.

A prečo vlastne hovoriť o potrebe (nutnosti) riadenej internej komunikácie? A je interná komunikácia zodpovednosťou personálnych oddelení? Môže ovplyvniť motiváciu, pracovný výkon, medziľudské vzťahy na pracovisku? Môže interná komunikácia ovplyvniť zamestnávateľovi vzťahy so zákazníkmi, kvalitu výrobkov alebo poskytovaných služieb? Je to nástroj, cesta alebo cieľ?

Interná komunikácia má hlboký teoretický základ v medziľudskej komunikácii a zamestnávateľovi môže prinášať merateľné, pozitívne zmeny pri minimálnych nákladoch. Pri správnom nastavení ovplyvňuje väčšinu firemných procesov a vzťah zamestnancov ku spoločnosti. Tak ako v medziľudskej komunikácii, rovnako tak aj v rámci firemnej komunikácie nie je možné nekomunikovať.

Aj „nekomunikácia“ je formou komunikácie, s ktorou však podstupujeme značné riziká. Toto vyplýva najmä z toku neoverených, nepodložených informácií, ktoré sa šíria osobným podaním. Pre tento spôsob je charakteristické dopĺňanie odovzdávaného odkazu o vlastný pohľad, názor alebo videnie skutočnosti. Už pri druhom podaní sa mení podstata obsahu informácie najmä dodatočnými komponentmi. Z vlastnej skúsenosti vieme, že ľudí skôr fascinujú informácie ohurujúceho charakteru, nech je ich smerovanie v ktorejkoľvek rovine. Škody, ktoré môžu byť napáchané takýmto nekontrolovaným prenosom informácií, môžu byť obrovské. Tým, že informácie, ktoré sa sprostredkovávajú v pracovnom prostredí sa dotýkajú osobnosti človeka, zabezpečovania základných životných potrieb zamestnanca alebo celej rodiny, podstatným spôsobom ovplyvňujú pracovnú motiváciu, vzťah ku zamestnávateľovi, vzťah ku vykonávanej práci a tým pádom aj výkon alebo kvalitu vykonávanej práce.

Existujú desiatky nástrojov, ktoré firma môže využiť pre riadenú internú komunikáciu. Výber toho najvhodnejšieho pre konkrétneho zamestnávateľa záleží na komunikačnej stratégii, počte zamestnancov, vekovej štruktúre, úrovni vzdelania, odvetví, firemnej kultúre a ďalších charakteristikách, ktoré je nutné vzájomne a kriticky zvažovať, aby zamestnávateľ dokázal odovzdávať informácie tým najefektívnejším spôsobom. Internú komunikáciu a jej stratégiu by žiaden zamestnávateľ nemal zanedbať. Dokáže totiž prinášať merateľné zisky pri minimálnych nákladoch. Ak však význam efektívnej komunikácie podceníme, podstupujeme riziká, ktoré sa môžu riešiť oveľa komplikovanejšie vo forme dôsledkov.

„Projekt internej komunikácie. Nástroj, cesta alebo cieľ?“  bude jednou z tém workshopu Rozvoj firemnej kultúry, interná komunikácia, HR Development Academy, ktorý sa uskutoční 21. novembra 2013 v Bratislave. Lístky si môžete zakúpiť na Predpredaj.sk.

O autorovi článku

Radoslav Šebeňa, personálny manažér Galéria fotiek (2) Zdroj: red.

Radoslav Šebeňa študoval personálny manažment, psychológiu a psychoanalýzu na univerzitách v Prahe a v Olomouci. Celú svoju profesionálnu kariéru sa zaoberá problematikou riadenia ľudského kapitálu, motiváciou, rozvojom zamestnancov a pracovnou psychológiou.

Rozvoju zamestnancov sa venuje aj ako lektor a tréner rozvojových programov. Je autorom publikácie o efektívnom uplatnení sa na trhu práce a v súčasnosti pôsobí ako personálny manažér v spoločnosti Miba Steeltec, s.r.o.

 

Viac o téme: Komunikácia Workshop Interná HR HRDA
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Text: PR článok

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy