Výpoveď: Strašiak pre šéfa aj pre zamestnanca (2. časť)

Výpoveď je strašiakom nielen pre zamestnancov, ale aj pre tých, ktorý výpoveď oznamujú.Výpoveď je strašiakom nielen pre zamestnancov, ale aj pre tých, ktorý výpoveď oznamujú. Zdroj: photl.com

Nikdy nevyhadzujte ľudí v piatok. To je jedna zo zásad pri oznámení výpovede zamestnancovi. Ak ste v pozícii, keď musíte svojmu podriadenému oznámiť výpoveď, prinášame vám pravidlá, ktoré by ste mali dodržať.

Pri oznámení výpovede zamestnancovi platia určité pravidlá. Nikomu by sa totiž nepáčilo, ak s ním druhá strana nejedná férovo a druhému človeku nedokáže povedať pravdu do očí. Jeden z nevhodných spôsobom je oznámiť zamestnancovi výpoveď cez sociálne siete, cez hlasový záznamník alebo odovzdať odkaz po inom zamestnancovi. Výpoveď zo strany zamestnávateľa by taktiež nemala byť unáhlená a keď sa v pracovnom procese vyskytnú nejaké chyby alebo nedostatky, mali by byť najprv prediskutované a zamestnanec by mal pred samotnou výpoveďou varovanie podľa závažnosti priestupku.

Ak sa už nadriadený rozhodne pre výpoveď, oznámenie by sa malo niesť v čo najviac pokojnej atmosfére. Dôležité je aj oznámiť pravý dôvod výpovede – stručne a zrozumiteľne. Pri tejto príležitosti už nie je namieste spomínať a rozoberať staršie pracovné kauzy. Každý má právo poznať pravý dôvod výpovede. Potom mu  neostáva nič iné ako výpoveď prijať.

V neposlednom rade netreba zabúdať na vybavenie povinnej administratívy. Patrí sem odovzdanie všetkých pracovných pomôcok, ktoré podpisoval zamestnanec v preberacom protokole a nezabudnúť na zablokovanie prístupov do systémov zamestnanca.

Keď ste v pozícii, že dávate výpoveď zamestnancovi, pozor na to, aby ste pri tomto akte neboli nikdy sám. Vyberte si aj vhodný deň.

Ďalších 5 pravidiel, ako byť pripravený na oznámenie o výpovedi:

  1. Očakávajte neočakávané
    Reakcie ľudí na výpoveď sú rôzne. Niektorí  sú si vedomí toho, že výpoveď bola iba otázkou času a s pokorou ju príjmu. Nerozmýšľajú nad tým prečo dostali výpoveď, ale čo budú ďalej robiť. Treba byť však pripravený aj na nečakané scenáre, aby priebeh stretnutia prebehol čo najhladšie.

    Pripravte sa na možný scenár po oznámení výpovede a porozmýšľate nad tým, ako by ste situáciu riešili.
  • ak sa vám zamestnanec začne vyhrážať
  • ak zamestnanec začne nariekať
  • bude vás urážať a hanobiť meno spoločnosti
  • ak bude zamestnanec žiadať rozprávať s niekým skúsenejších a služobne starším vo firme
  • bude sedieť so založenými rukami a nebude reagovať
  • vstane a začne sa nervózne prechádzať po miestnosti

    Umením manažéra, šéfa alebo personalistu je,  vedieť reagovať na akékoľvek neobvyklé správanie zamestnanca a dopredu mať pripravenú reakciu.
     
  1. O výpovedi informujte kolegov, tím alebo klientov
    Ak je výpoveď podpísaná zo strany zamestnanca, o ukončení jeho pracovnej činnosti by mali byť informovaní aj ostatní kolegovia. Ak to nadriadený nespraví, onedlho môže nastať dezinformačný šum a zamestnanci si odlišne vysvetlia odchod svojho kolegu. Najlepšie spravíte, ak zhromaždíte váš tím a oznámite im ukončenie pracovného pomeru so zamestnancom. Nehovorte o dôvode výpovede, dôvod výpovede má zostať medzi vami a zamestnancom. Pri tejto príležitosti je dobré oznámiť, že firma ide dopredu a bude hľadať nového človeka na danú pozíciu alebo sa práca dočasne prerozdelí medzi kolegov.

    Iná situácia nastáva v prípade informovania klienta. Hovorí sa, že so zamestnancom odchádza aj časť agendy z firmy. Pri tejto príležitosti je preto dôležité oznámiť klientovi, že daný zamestnanec odchádza z firmy, ale jeho komunikáciu preberá druhá osoba. Jednoducho treba uistiť klienta, že bude dostávať ešte lepšie služby než doteraz (dôvody treba vymenovať) a osoba, ktorá nahradí daného človeka bude plne zodpovedná za ďalšiu komunikáciu.
     
  2. Nikdy nevyhadzujte človeka sám
    Je veľmi dôležité, aby ste pri oznámení výpovede mali pri sebe ďalšiu osobu – svedka. Šéf zvyčajne oznamuje výpoveď v prítomnosti HR manažéra alebo personalistu. Ak je firma menšia a nemá oddelenie ľudských zdrojov, riešením je zavolať druhého kolegu z tímu. Ešte predtým sa však uistite, aké sú vzťahy medzi kolegom a vyhadzovanou osobou.
     
  3. Nerobte z nich mučeníkov
    Pamätajte na to, že z „vyhodených“ zamestnancov nemôžete robiť mučeníkov. Ak budete správne a korektne postupovať pri výpovedi, daný zamestnanec by mal opustiť firmu bez toho, aby ste mali z oznámenia zlý pocit. Dôležité je aj, aby človek, ktorý dostal výpoveď mal pocit, že všetko prebehlo k obojstrannej spokojnosti.
     
  4. Nikdy nevyhadzujte ľudí v piatok
    Pýtate sa prečo? Je jasné, že niekomu pokazíte celý víkend a v pondelok po príchode do práce bude mať túto situáciu rozobranú vďaka všetkým ľuďom, ktorých stretol. Vhodný deň, kedy oznámiť výpoveď zamestnancovi neexistuje. Odporúča sa utorok. Vtedy má zamestnanec  pár dní na to, aby si začal hľadať prácu a má lepší pocit pred víkendom z toho, že pre získanie práce spravil „kus“ práce.
Viac o téme: Pracovný Práce Výpoveď Pomer Ukončenie Oznámenie O Pracovného Pomeru Skončení
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Text: ami, Zdroj: responsewebrecruitment.co.uk

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy