12 overených tipov, ako nájsť v práci šťastie

Usmievajte sa tak často, ako je to len možné.Usmievajte sa tak často, ako je to len možné. Zdroj: thinkstock.com

Keď už si myslíte, že nemôžete byť v práci šťastní, stále existuje nádej. Je možné, že šťastie sa pred vami iba schováva. Niekedy stačí zmeniť uhol pohľadu, inokedy zas treba zmeniť postoj. Každopádne to, či ste v práci šťastní, závisí len od vás. My vám šťastie pomôžeme nájsť.

Podľa prieskumu inštitúcie Gallup je na pracoviskách prevaha nešťastných zamestnancov v pomere dva ku jednému. Prieskum sa konal v 142 krajinách sveta približne medzi 180 miliónmi zamestnancov. Výsledok z neho bol alarmujúci. Iba 13 percent zamestnancov po celom svete sa v práci cítia byť šťastní.

Samozrejme, že nepotrebujete štatistiku k tomu, aby ste vedeli byť v práci šťastní. Ale v poslednom čase sa stalo akoby zaužívaným pravidlom, že byť nešťastný v práci je prirodzená vec. Myslíte si, že je to normálne?

Väčšina ľudí koncom roka bilancuje starý rok a dáva si nové predsavzatia do toho nového. Čo keby ste si povedali, že v novom roku budete v práci aspoň trochu šťastnejší?

Skúste staviť na overené techniky:

  1. Všetko, čo robíte, by malo dávať zmysel
    V roku 1983 presvedčil Steve Jobs budúceho generálneho riaditeľa spoločnosti Apple Johna Sculleyho, aby odišiel zo spoločnosti PepsiCo, pričom mu položil otázku: „Chceš zvyšok svojho života stráviť predajom sladkej vody alebo chceš dostať šancu zmeniť svet?“ Sculleyho nakoniec presvedčila jeho vlastná zvedavosť a chuť robiť zmysluplnejšiu prácu.

    Tí zamestnanci, ktorí vidia vo svojej práci zmysel, sú omnoho šťastnejší a svoje šťastie prenášajú aj do ostatných oblastí svojho života. Zároveň sú v práci produktívnejší. Tento fakt je potvrdený výskumom profesora Adama Granta.
     
  2. Dotvorte si svoju kanceláriu alebo pracovné miesto
    Človek by sa mal cítiť šťastne na mieste, kde trávi najviac času. Aj v práci si k svojmu šťastiu môžete pomôcť. Pokiaľ vám to firemná kultúra dovoľuje, prineste si do kancelárie 2 či 3 veci, ktoré vo vás vyvolávajú pokoj, úsmev a pohodu, a položte si ich na pracovný stôl. Môže to byť napríklad darovaná kvetina, farebný papierový zakladač na papiere alebo malá nástenka.
     
  3. Majte v práci svojho dobrého kamaráta/kolegyňu/kolegu
    Ak sú kolegovia zároveň aj priateľmi, v práci si vytvoria miesto, v ktorom sa môžu navzájom podporovať, správajú sa k sebe lojálnejšie, pomáhajú si a radia v pracovných úlohách. Aj personalisti si spomedzi uchádzačov o prácu vyberajú ľudí, ktorí im sadnú nielen po profesijnej, ale aj po ľudskej stránke. Niečo pravdy na tom bude. Aby ľudia vedeli navzájom efektívne spolupracovať, musia si ľudsky sadnúť. To je jeden z predpokladov úspechu.
     
  4. Usmievajte sa
    Je to to najjednoduchšie, čo môžete pre svoje šťastie urobiť. K úsmevu nepotrebujete nič, iba si ho na tvári vyčariť. Váš mozog okamžite zaregistruje vašu pozitívnu emóciu. Úsmev je dokonca taký nákazlivý, že aj vašim kolegom v práci sa bude chcieť usmievať.

    Ilustračné foto Galéria fotiek (3) Zdroj: thinkstock.com

     
  5. Súkromné problémy nechajte doma
    Niekedy je ťažké zanechať osobné problémy doma a do práce sa vydať s úsmevom. Keď tak nespravíte, beriete si na plecia emocionálny náklad, ktorý vás nadmerne vyčerpá a vy sa nebudete môcť venovať vašej práci naplno. Zaplaví vás stres a keď k tomu pripočítate vašu produktivitu, spanikárite, pretože vaša práca pre vás nebude mať konca kraja. Preto si skúste všetky problémy vyriešiť doma ešte predtým, než sa vydáte do práce.
     
  6. Myslite na cieľ
    Výsledok vašej práce je pre vašu spokojnosť veľmi dôležitý. Ak viete, kam svojou prácou smerujete, máte pocit zadosťučinenia a pracovné ciele sa vám ľahšie zdolávajú.
     
  7. Nezabudnite na každodennú vďačnosť
    Vyjadrenie vďačnosti nám dáva väčší pocit vlastnej hodnoty a zároveň je spúšťačom správania sa voči osobám, ktorým pomáhame. To jedno slovo – ďakujem, je pre nás veľmi užitočné. Nemali by ste ním preto plytvať a mali by ste ho dávkovať všetkým okolo vás, ktorí si to zaslúžia. Potom ho budete aj vy dostávať vo väčšej miere.
     
  8. Doprajte si prestávku
    Jednotlivé pracovné úlohy by ste mali oddeľovať malými prestávkami. Na krátku meditáciu v práci určite nebudete mať čas a ani miesto, ale môžete si nájsť oddychovú zónu a vydýchnuť všetko, čo vás trápi. Keď ste dokončili úlohu, vyčistite si hlavu, aby ste sa s novou energiou mohli pustiť do ďalšej. Za dokončené čiastkové úlohy sa môžete sami odmeňovať, napríklad kávou, čajom alebo zdravými pochúťkami, ktoré máte radi.
     
  9. Dodržiavajte pitný režim a jedzte zdravé jedlá
    Hovorí sa, že šťastie sa tvorí v hrubom čreve a teda že ho dokážeme ovplyvniť tým, že si sami starostlivo vyberáme, čo zjeme. To, čo prijmeme do svojho tela, musíme aj stráviť, a podľa toho sa buď oberáme o energiu, alebo z nej čerpáte. Všetko závisí od potravín, ktoré konzumujeme. Vyberajte si preto potraviny, ktoré udržujú hladinu cukru v krvi na normálnych hodnotách. Ak by sa vám zvýšila hladina cukru v krvi, cítili by ste sa malátni, unavení a ťažšie by ste sa sústredili.

    Ilustračné foto Galéria fotiek (3) Zdroj: thinkstock.com

     
  10. Vyčistite si stôl a pripravte sa na nové úlohy
    K šťastiu v práci vám môže pomôcť aj to, keď si svoje pracovné úlohy doslova „upracete“. Zbavíte sa starých úloh tým, že ich odložíte do poličky medzi ukončené úlohy a na druhú kopu si pripravíte podklady k úlohám, ktoré vás iba čakajú. Dôležité je, aby ste mali svoju prácu pod kontrolou a dodržiavali termíny odovzdania úloh.
     
  11. Venujte sa poriadne jednej veci
    Mýtus o tom, že multitasking, teda plnenie viacerých úloh naraz, je efektívny, hoďte za hlavu. Podľa psychológa zo Stanfordskej univerzity Clifforda Nassa vás viac úloh naraz iba oberá o produktivitu, znižuje vašu koncentráciu a kreativitu. Jednoducho sa snažíte „žonglovať“ medzi viacerými úlohami naraz a ani na jednu sa nesústredíte poriadne. Radšej si spíšte všetky úlohy, ktoré musíte vykonať a jednu za druhou dokončite. Nezabudnite ich potom zo svojho zoznamu vyškrtnúť ako splnené.
     
  12. Akceptujte vašich kolegov takých, akí sú
    Zapamätajte si, že druhých ľudí nemôžete zmeniť. Aby ste s nimi mohli bez väčších problémov vychádzať, akceptujte ich takých, akí sú. Iba takýmto spôsobom si budete môcť udržať váš profesionálny prístup.
     
Viac o téme: Práca Kolegovia Šťastie Úsmev Vzťahy Spolupráca Šťastie v práci
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Zdroj: inc.com, Text: ami, Foto: Thinkstock.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy