Chcete, aby sa o vás zamestnávatelia pobili? Tieto podmienky musíte splniť!

Každá spoločnosť tvrdí, že do svojich radov hľadá kvalitných a šikovných ľudí. Ako by však mal vyzerať takýto uchádzač? Čo od neho vlastne firma požaduje? Zistite, čo si na tému hľadania tých najlepších myslia známi slovenskí zamestnávatelia. Inšpirujte sa ich radami a staňte sa aj vy uchádzačom, o ktorého sa firmy „pobijú“!

 

 


 

Aká je situácia na trhu práce? Firmy majú problém nájsť kvalitných zamestnancov

Podľa Miriam Švábovej, vedúcej oddelenia HR business partners Tatra banky, na trhu kvalitní uchádzači sú, problémom je, že si nájdu prácu veľmi rýchlo. „Napríklad v Bratislave je skutočne ťažké nájsť kvalitných uchádzačov kvôli veľmi nízkej nezamestnanosti. Preto sa firmy o kvalitných uchádzačov bijú.  Už dlho neplatí fakt, že si vyberá iba firma. Vďaka množstvu príležitostí, ktoré uchádzači majú, si rovnako vyberá aj potenciálny zamestnanec,“ vysvetľuje.

Andrej Višacký, manažér ľudských zdrojov zo spoločnosti NAY si myslí, že ďalším z dôvodov, pre ktoré je ťažké nájsť kvalitného človeka, je odliv schopných uchádzačov do zahraničia, prípadne prekvalifikovanie na inú prácu na Slovensku, a to väčšinou v automobilovom priemysle. S Višackým súhlasí aj Peter Luprich, HR Biznis partner zo Slovak Telekomu: „Máme rovnaký problém ako väčšina firiem. Slovensko zaznamenáva veľmi veľký odliv ľudí, nielen mladých a nielen tých najlepších, ide to ruka v ruke s lokálnymi podmienkami. Už len počet študentov,  ktorí sú na vysokých školách v Českej republike, by mal byť budíček – tí najlepší sa málokedy vrátia,“ hovorí.


Prečítajte si tiež: 6 vecí, ktoré personalisti neznášajú, keď robíme na pohovore


Miroslava Remenárová,  manažérka pre firemné vzťahy v spoločnosti CRH North Danube, prezrádza,  s akými problémami sa pri hľadaní kvalitných ľudí stretáva ich spoločnosť. Prvým z nich je regionalita.Najmä v západoslovenskom kraji pociťujeme limitovanú dostupnosť potenciálnych uchádzačov. V tomto regióne totiž pôsobí veľa podnikov, ktorí hľadajú uchádzačov s podobnou kvalifikáciou. Na východnom Slovensku je ale situácia rozdielna - tam patríme medzi najvýznamnejších zamestnávateľov a  je tam väčšia dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily,“ vysvetľuje. Druhý problém sa podľa Remenárovej týka celého Slovenska – ide totiž o stav stredného a učňovského školstva, ktoré nedokáže uspokojovať potreby trhu.

S náročnejším hľadaním kvalitných ľudí majú skúsenosti aj v J&T Banke. Nie je ľahké nájsť kvalifikovaných uchádzačov, ktorí majú dostatok vedomostí, skúseností a zároveň dávku profesijnej sebareflexie. Ich očakávania sa totiž niekedy nestretnú s kvalitou ich schopností, aj preto preferujeme dlhodobejší proces hľadania, ktorého výsledkom je pripravený kvalifikovaný zamestnanec,“ objasňuje Anna Macaláková, riaditeľka banky.

Že hľadanie šikovného zamestnanca zaberie viac času, potvrdzuje aj Ľubomíra Radosová, riaditeľka sekcie ľudských zdrojov v SPP. „Mnoho uchádzačov reaguje na ponuky bez toho, aby si zvážili, či spĺňajú požadované kritériá a či je pre nich ponúkaná práca vhodná. V životopise majú niekedy napísané viac, ako v skutočnosti môžu ponúknuť. Potom prichádza k sklamaniu na oboch stranách. Myslíme si však, že na trhu sú kvalitní ľudia. Našťastie sa nám takmer vždy nakoniec podarí nájsť nášho človeka, aj keď to niekedy trvá dlhšie,“ prezrádza.

Ako by mal vyzerať kvalitný uchádzač? Takéto podmienky si kladú firmy

Hľadanie kvalitného zamestnanca síce môže trvať dlhšie, nie je to však nemožné. Ako si firmy predstavujú kandidáta, ktorého by okamžite zamestnali? Zisite, či spĺňate ich predstavy!

  1. „Žiadaný kandidát by mal mať skutočnú motiváciu pracovať a učiť sa. Pri študentoch a absolventoch privítame predchádzajúce, aj brigádnické pozície. Nie je prekážka, ak uchádzač o prácu v našej spoločnosti nemá vyštudovaný odbor ekonómia alebo bankovníctvo, a taktiež nie je nevyhnutné, aby jeho predchádzajúce pracovné skúsenosti boli v banke alebo podobnej oblasti,“ hovorí Švábová z Tatra banky.  
  2. „Záleží od pozície, ktorú práve obsadzujeme. Pokiaľ ide o pozície v predajni, osloví nás uchádzač, ktorý má príjemné vystupovanie, je komunikatívny, flexibilný, ochotný učiť sa nové veci a ako my hovoríme, musí mať vášeň pre techniku. V auguste napríklad spustíme vo Vranove nad Topľou Call centrum. Tieto pozície sú vhodné najmä pre komunikatívnych ľudí, ktorí sú prozákaznícky orientovaní,“ vysvetľuje  Višacký zo spoločnosti NAY.
  3. Pre kontakt so zákazníkom stačí zákaznícka orientácia, pozitívny postoj k práci  -  všetko ostatné sa dá naučiť, objasňuje Peter Luprich zo Slovak Telekomu.
  4. „Kvalitný uchádzač by mal spĺňať požiadavky na danú pozíciu, mal by byť stotožnený s firemnou kultúrou danej spoločnosti, mal by mať primerané finančné očakávania a samozrejme, osobnosť,“ prezrádza Andrej Kulaviak z oddelenia ľudských zdrojov spoločnosti Kaufland.
  5. „Základom je kvalitná profesionálna skúsenosť a osobnostné predpoklady, ktoré sú v súlade s našimi firemnými hodnotami, ako čestnosť, integrita a rešpekt. Je pre nás dôležité zameranie na dosahovanie výsledkov, rovnakú dôležitosť pripisujeme aj schopnosti spolupracovať, byť otvorený iným názorom, učiť sa, premýšľať prakticky, no nestrácať zo zreteľa strategické a dlhodobé ciele. Oceňujeme osobnú zodpovednosť a odhodlanie nevzdať sa aj pri ťažších zadaniach,“ vymenúva Remenárová z CRH North Danube.
  6. „Na uchádzačovi oceňujeme vzdelanie, vedomosti a kvalitné prostredie, z ktorého prichádza. Pri uchádzačoch na seniornejšie posty oceňujeme projekty, na ktorých v predošlých zamestnaniach pracovali a tiež ich komplexné schopnosti. Samozrejme, vo výberovom procese môže vyhovieť aj absolvent, ktorý je ochotný konfrontovať sa s praxou v novej spoločnosti, učiť sa od starších kolegov a odborne sa ďalej vzdelávať,“ objasňuje Macaláková z J&T Banky.
  7. V spoločnosti IKEA majú jasne definovanú myšlienku ľudských zdrojov: "Dať poctivým a priamym ľuďom možnosť rastu v ich profesionálnom aj osobnom živote tak, aby sme spoločne prispeli k vytváraniu lepšieho každodenného života pre nás aj našich zákazníkov. Uchádzač o zamestnanie v IKEA by mal v prvom rade zdieľať naše firemné hodnoty, kultúru a aktívny prístup v práci. Kvalifikácia a vzdelanie je až na druhom mieste. Každého zamestnanca vnímame ako talent," hovorí Iveta Tomášiková. HR manažérka spoločnosti.

  8. „Kvalitný uchádzač by mal vedieť, kam chce smerovať, čo chce dosiahnuť. Z vlastností sú pre nás dôležité iniciatíva, flexibilita, zákaznícka orientácia, zodpovednosť, ústretovosť, profesionalita a ľudskosť,“ uzatvára Radosová z SPP.

Ako ste na tom vy? Spĺňate podmienky firiem na kvalitného uchádzača?

Viac o téme: Práca Zamestnanie Pohovor Úspech Získať Uchádzač Úspešný Kandidát Prácu
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text es; Foto: Thinkstockphotos.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy