Príbeh: Podnikať po štyridsiatke? Jana sa nebála a dokázala to!

Ilustračné fotoIlustračné foto

Jana je sympatická, usmievavá žena so zaujímavým kariérnym príbehom. Dlhé roky pracovala v korporácii, vyskúšala si vedúce pozície a darilo sa jej. Predsa sa však jedného dňa rozhodla pre veľkú zmenu – rozlúčila sa so zamestnaneckým životom a vydala sa na podnikateľskú dráhu. Čo ju k tomu viedlo? Ako hodnotí svoj krok dnes a čo by poradila tým, ktorí zvažujú niečo podobné? Spoznajte príbeh marketingovej konzultantky Jany Škutkovej. Dozviete sa, že sa netreba báť vydať aj na kľukatú cestu, aj keď máte po štyridsiatke!

„Kto som? Na to nie je jednoduchá odpoveď! Som manželka skvelého chlapa, matka dvoch dospelých dcér, v tejto chvíli zamestnankyňa v časovo náročnej profesii, ale z dlhodobého hľadiska skôr konzultantka v marketingovej oblasti ...a  asi tiež človek, ktorý si väčšinou vyšliape vlastnú cestu,“ začína svoje rozprávanie.

Keď Jana spomína na svoje kariérne začiatky, zdôrazňuje, že ona a generácia ľudí, do ktorej patrí, mali obrovské šťastie: „Boli sme pripravení na plánovaný a zaškatuľkovaný život v socializme, nadobudli sme nejaké pracovné skúsenosti, keď sa zrazu zmenilo úplne všetko. Boli sme však dosť starí na to, aby nás niekto bral vážne (v roku 1992 som mala za sebou dve materské dovolenky a mohla som sa začať plne venovať práci). Zároveň ale aj dosť mladí, aby sme sa dokázali rýchlo prispôsobiť, využiť šancu a popasovať sa so všetkým, čo prišlo,“ vysvetľuje.


Prvá slovenská zamestnankyňa v nemeckom koncerne

Jana svoju kariéru odštartovala v nemeckej spoločnosti a stala sa jej vôbec prvou slovenskou zamestnankyňou: „Svojmu zahraničnému šéfovi som tlmočila, spracovávala agendu, pomáhala skutočne vo všetkom – od hľadania ďalších pracovníkov, ubytovania či kancelárskych priestorov, cez personálne záležitosti, podporu obchodného tímu... Bolo to náročné, ale získala som obrovský prehľad. Keď sa spoločnosť trošku rozrástla, dostala som ponuku naštartovať marketingové aktivity,“ prezrádza. Vyskúšať si prácu v korporácii vníma ako skvelý štart pre mladých ľudí, ktorým nie je ľúto času či námahy a tvrdí, že práve v korporácii sa môžu veľa naučiť a vyskúšať si viaceré profesie. Sama je toho dokonalým príkladom: prešla si dlhú cestu od asistentky tímu až po riaditeľku marketingového oddelenia.

Po rokoch však u Jany nastal pocit, kedy sa nemala kam posunúť. „Či si to priznáte alebo nie, na jednom mieste postupne vyskúšate všetky nápady. A ak sa neposuniete sami do inej sféry, zmenu za vás urobí život. Korporácia zmenila štruktúru, vedením marketingu poverila iného  človeka a ja som sa rozhodla, že v žiadnom inom oddelení už začínať nechcem. Mala som vtedy 42 rokov a dokonale spĺňala všetky kritériá uvádzané v personálnych inzerátoch,“ spomína. A hoci ju dovtedy často kontaktovali sprostredkovateľské agentúry, pozvánky na pohovory zrazu prestali prichádzať. „Je smiešne, že personalisti považujú štyridsiatnika za úplne neperspektívneho! Ale je to realita, nemôžete protestovať, len sa zariadiť po svojom,“ tvrdí Jana. A preto sa rozhodla konať.


Keď pre mňa nie je pracovné miesto, musím si ho vytvoriť sama

„Uvedomila som si, že si musím svoju budúcu pozíciu vytvoriť, a najlepšie takú, na ktorej ma už nikto nebude schopný nahradiť,“ vysvetľuje. „Za 13 rokov som sa o marketingu naučila veľmi veľa. Dalo sa na tom stavať. Odvahu k novému začiatku mi dodával manžel, deti, priatelia aj bývalí kolegovia. Iste, našli sa aj ľudia, ktorí ma odhovárali a tvrdili, že je to ,dnesʼ nesmierne ťažké. Pritom sa písal rok 2004, ekonomika svižne rástla, myslím si, že nikdy nebola na podnikanie lepšia doba!,“ opisuje svoje začiatky.


Nová práca prináša nové výzvy

Jana sa rozhodla založiť si živnosť v oblasti marketingového poradenstva a ako mnohým ľuďom, ktorí fungovali doteraz len v pozícii zamestnanca, aj jej nová životná situácia otvorila oči. „Začala som zisťovať, že aj za bránami veľkej firmy existuje život, ľudia realizujú zaujímavé projekty. Potrebujú pomoc, dobré texty, praktické rady ako zorganizovať či skoordinovať prácu,“ prezrádza svoje prvotné pocity po rozbehnutí podnikania.


Prečítajte si tiež: Penzia v nedohľadne? Vek odchodu do dôchodku sa opäť predlžuje​


Samozrejme, nič nešlo len tak ľahko samo od seba, aj u Jany sa na začiatku vyskytlo zopár problémov: „Najťažšie pre mňa bolo naučiť sa ponúknuť vlastné schopnosti, predať skúsenosti a presvedčiť ľudí, že im dokážem dať viac, ako ich budem stáť,“ vysvetľuje. Postupne si však na túto pozíciu zvykla a má za sebou množstvo úspešných projektov. „Za posledných jedenásť rokov som navrhla a napísala desiatky webových stránok, množstvo brožúr či direkt mailových listov. Prednášala som o marketingu v kurzoch, radila a pomáhala som klientom, ktorí sa snažili vybudovať vlastné marketingové oddelenie, plánovali finančne náročné propagačné akcie a potrebovali odborný pohľad zvonka,“ sumarizuje.

Jana Škutková počas prednášky pre ženy o marketingovej komunikácii, ktorú organizovala americká ambasáda Galéria fotiek (4) Jana Škutková počas prednášky pre ženy o marketingovej komunikácii, ktorú organizovala americká ambasáda

 

V súčasnosti síce Jana podnikanie pozastavila a dočasne prijala ponuku zamestnania, pretože je to vhodnejšia forma pre rozsiahly projekt, ktorý realizuje, ako však tvrdí: „K práci na živnosť, a najmä pre viacerých klientov, sa po čase určite vrátim.“


Byť sám sebe pánom je skvelé – nie je to však len o tom

Jana priznáva, že byť sama sebe paňou je pekné, uvedomuje si však, čo všetko s tým súvisí. „Iste, nemáte šéfa, ale podnikateľ pracuje väčšinou oveľa tvrdšie, pretože za zákazku zodpovedá, dáva do podnikania svoje meno, musí si vážiť klienta,“ vysvetľuje. Medzi najväčšie výhody zarábania samého na seba považuje najmä to, že si môže vyberať zákazky a klientov, pre ktorých chce pracovať a že si môže sama určovať pravidlá. „No je za tým aj zodpovednosť, vedomie, že si svoju prácu (aj renomé) tvorím sama a musím byť schopná sebakontroly i časového manažmentu,“ objasňuje.

Uvažujete, že by ste začali podnikať? Prečítajte si Janiných 5 rád ešte pred tým, než sa do toho pustíte!
 

  1. Spravte si prieskum trhu
    Človek by mal získať rozhľad a zistiť, či jeho služba alebo produkt nájde svojho zákazníka. Dvakrát meraj, raz rež - nemá totiž veľký zmysel vyrobiť čosi, čo nikto nepotrebuje. Ak však máte geniálny nápad a vymysleli ste čosi úplne nové, nezistíte to, kým to ľuďom neponúknete.
  2. Snažte sa nezadlžiť
    Ak sa to dá, je dobré začať skromnejšie a bez dlhov vyskúšať, ako sa situácia vyvinie. Vždy to však možné nie je, najmä ak si podnikanie vyžaduje drahé zariadenia. Postupujte však s rozvahou, získajte aspoň čo najviac vedomostí z danej oblasti.
  3. Nebojte sa nových príležitostí
    Pokiaľ po čase zistíte, že vaša služba kruto zápasí s konkurenčnými ponukami, nezatvárajte oči pred novými príležitosťami. Na začiatku som myslela, že sa budem živiť najmä prekladateľstvom. Čoskoro však prišla požiadavka napísať brožúru v cudzom jazyku a pochopila som, že moja sila je v tvorivom písaní, ktoré ma baví a navyše, môžem zaň účtovať oveľa viac. Samozrejme, neváhala som otočiť kormidlom...
  4. Odvaha nie je všetko
    Odvahu musíte mať, ale ešte dôležitejšia je vytrvalosť, ochota zahryznúť sa do problému a dočasne robiť aj „dievča pre všetko“. Neskôr však menej podstatné práce delegujte alebo spolupracujte so špecializovanými partnermi.
  5. Inšpirujte sa
    Hľadajte informácie, kupujte knihy od ľudí, ktorí sami prešli tým, čo zamýšľate zrealizovať. Naučte sa využívať možnosti internetu a jeho informačné zdroje, sú často bezplatné, no treba ich prijímať so zdravým sedliackym rozumom. Snažte sa získať maximum vedomostí aj zručností, investícia do dobrého školenia, prípadne konzultácie vás niekedy ochráni pred veľkými finančnými stratami.

Ak ste v niečom dobrý, prečo by ste sa tým nemohli živiť?

Ak sa cítite dostatočne samostatný a silný, Jana odporúča využiť príležitosť a zrealizovať svoj podnikateľský nápad. „Keď vidím, ako dnes okolo päťdesiatky prichádzajú o prácu schopní ľudia, ktorí firme odovzdali takmer všetky svoje sily, je mi to ľúto. Samozrejme, mladšia generácia je zdravšia, energickejšia a povedzme to na rovinu, pre firmu hlavne lacnejšia. Prax časom získa, prešli tým napokon aj tí starší. Skúsenosti však môže ponúknuť len človek, ktorý už niečím prešiel. Prečo ich teda nepremeniť na spôsob vlastnej obživy?,“ uzatvára.

 

Fotogaléria k článku Počet fotiek: 4
Viac o téme: Podnikanie Začať Ako Podnikať Päťdesiatke Veku Vyššom Štyridsiatke Nebáť
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text es; Foto: archív J.S.
 
Staršie správy
Staršie správy