Nestarnete, asi len máte priveľa stresu: Vedci vysvetlili, prečo mladým ľuďom šedivejú vlasy

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: pixabay

Ak ste aj vy majiteľ šedivých vlasov, nemusí to hneď znamenať, že starnete. Vedci tvrdia, že za striebrom vo vlasoch môže stáť stres. Skúste sa zamyslieť, ako na vás vplýva váš životný štýl či pracovné prostredie. Možno si ani neuvedomujete, koľko stresu sa objavuje vo vašom živote.

Výsledky experimentov na myšiach, publikované v britskom vedeckom magazíne Nature, ukázali, že kmeňové bunky, ktoré ovplyvňujú pokožku a farbu vlasov, sa môžu poškodiť vplyvom nadmerného stresu. Skúmaním sa ukázalo, že tmavý kožúšok myši dokázal úplne obelieť už v priebehu pár týždňov. Vedci zo Spojených štátov a Brazílie tvrdia, že podrobné skúmanie tejto problematiky by mohlo viesť k objaveniu lieku, ktorý by dokázal zastaviť zmenu farby.

Hoci je zmena farby vlasov väčšinou spôsobená starnutím a je prirodzeným procesom, štúdia ukazuje, že stres môže byť silným faktorom, ktorý šedivenie ešte urýchli. Výskumníci zo Sao Paolo a Harvardovej univerzity tvrdia, že dopady stresu boli prepojené s konkrétnymi bunkami, ktoré zodpovedajú za produkciu melanínu – pigmentu, ktorý ovplyvňuje sfarbenie kože a vlasov.

Obrovská škodlivosť stresu na telo

Profesorka Ya-Chieh Hsu z Harvardu pre BBC povedala: „S istotou vieme povedať, že stres je zodpovedný za zmeny na vašej koži aj vlasoch a vieme, ako to funguje.“ Tieto zistenia boli objavené náhodou – keď si počas experimentu všimli, že bolesť u myši spustila uvoľnenie adrenalínu a kortizolu – stresového hormónu. Keď srdce myši bilo rýchlejšie, stúpol jej krvný tlak, čo ovplyvnilo nervový systém a spôsobilo akútny stres. To malo za následok redukciu kmeňových buniek produkujúcich melanín.

Zdroj: William A Goncalves Galéria fotiek (2) Zdroj: William A Goncalves

Profesorka Hsu tvrdí, že očakávali zistenia negatívnych účinkov stresu na telo, ale to, aké obrovské tieto dopady môžu byť, prekvapilo celý výskumný tím. „Po niekoľkých dňoch sme zaznamenali, že všetky kmeňové bunky, zodpovedné za regeneráciu pigmentu, boli nenávratne stratené. Ak už raz zmiznú, poškodenie pigmentu je trvalé,“ vysvetľuje.

Ďalší experiment ukázal. že tieto zmeny pomohlo zablokovať, ak myši podali liek na vysoký krvný tlak Zistilo sa tiež, že proteín spôsobujúci poškodenia stresom sa nazýva cyklín-dependentná kináza. Ak bol potlačený, zastavilo sa tiež sfarbovanie myšacieho kožúška do biela.

Profesorka Hsu dodáva: "Tieto objavy neslúžia na vyliečenie problémov šedivejúcich vlasov. Naše zistenia, ktoré sme získali vďaka pokusom na myšiach, sú len začiatkom dlhej cesty hľadania riešenia. Takisto sme tým získali dôležité poznatky týkajúceho sa toho, ako stres výrazne ovplyvňuje aj iné časti tela."

Viac o téme: Stres Šediny Šedivé vlasy