Ako vyzerala práca v kancelárii v 50. rokoch? Ďakujte, že dnes nezažívate toto
Práca v kanceláriách sa výrazne zmenila a posunula od toho, čím je dnes. Dnes máme na stoloch počítače, veľké monitory, pohodlné kancelárske stoličky, v kancelárii nechýba klimatizácia. Veľmi pohodlné a príjemné pracovisko. Viete však, v akých podmienkach pracovali ľudia v kanceláriách pred desiatkami rokov? Pozrite sa, čo bolo vtedy úplne bežné, no dnes by ste si to nevedeli ani len predstaviť.
Väčšina kancelárií vyzerala ako obrovský otvorený priestor, v ktorých boli pravidelne usporiadené, blízko seba uložené identitcké stolíky. Priestoru pracovníci nemali veľa. Porovnajte si to s dneškom, aký veľký stôl je ten váš.
Otvorený priestor kancelárií nebol vytvorený náhodou. To, že sa všetci navzájom videli, malo posilniť produktivitu zamestnancov.
Samozrejme, nie každý pracoval pri svojom stolíku v otvorenej kancelárii. Vysoko hodnotení zamestnanci mohli dostať aj vlastnú kanceláriu.
Najžiadanejším typom súkromnej kancelárie boli umiestnené v rohoch budovy. Nielenže mali viac okien, ale zároveň predstavovali vyšší status zamestnanca, ktorému bola takáto kancelária pridelená.
Pracovná kultúra v 50. rokoch bola viac hierarchická a a formálna. Čo je však paradoxom, na pracovisku vtedy bolo tolerované fajčenie a popíjanie alkoholu.
Keď hovoríme o fajčení - práve tento zlozvyk bol najviac akceptovaný a tolerovaný v kanceláriách. Ako však uvádza kniha slušného správania z roku 1958, iba nadriadení mohli fajčiť pri svojich zamestnancoch bez toho, aby sa opýtali, všetci ostatní sa najprv museli spýtať, či si môžu zapáliť.
So sexuálnym obťažovaním sa stretávali na pracoviskách aj vtedy. Pojdem sexuálny harašment však v tom čase ešte neexistoval. O tomto probléme preto bolo veľmi ťažké rozprávať a riešiť ho. Situácia sa začala meniť až v druhej polovici 20. storočia.
Je zaujímavé, že na to, aby človek v tom období dosiahol pracovný úspech, musel si osvojiť isté základy. Platilo to však predovšetkým pre mužov. Ak sa chceli muži kariérne vyšvihnúť, museli sa naučiť správne obliekať, vhodne správať v rozličných situáciách, museli však ovládať aj to, ako komunikovať svoje nápady a používať pri tom vhodne zvolený jazyk.
Rozprávanie o dobách minulých zakončíme alkoholom na pracovisku. Hoci je dnes niečo také (väčšinou) považované za neprípustné, v minulosti sa pár pohárikov po obede považovalo za súčasť firemnej kultúry.
- Autor: © Zoznam
- Zdroj: Zdroj: businessinsider; Text: es; Foto: businessinsider