Nepodceňujte spánok: 9 rizík, ktoré vám hrozia, ak málo spíte

Patríte k skupine ľudí, ktorá si potrpí na dostatok spánku? Alebo ste pravým opakom: spánok je podľa vás zbytočné mrhanie času? Ak si myslíte, že pre normálne fungovanie vám postačuje len pár hodín spánku, mýlite sa. Chronický deficit spánku môže spôsobiť poriadne nepríjemnosti a dokonca ohrozuje vaše zdravie. Čo vám hrozí, ale aj ako zistiť, koľko hodín spánku potrebujete, zistíte v nasledujúcich riadkoch.

 

 

  1. Chronický nedostatok spánku môže viesť k smrti
    Ak dlhodobo podceňujete spánok a nedoprajete si poriadny odpočinok, môže vám hroziť infarkt, zlyhanie srdca, vysoký tlak, cukrovka či mŕtvica.
  2. Nedostatok spánku môže znížiť libido
    Kvalitný spánok slúži na regeneráciu a odpočinok, na nabratie nových síl. Ak sa ho však vzdávate, môžete sa pripraviť na to, že sa jeho nedostatok môže prejaviť aj ako problém v sexuálnom živote. Ľahko totiž môžete stratiť chuť na sex, ktorý je jednou z veľmi dôležitých súčastí vzťahov.
  3. Spíte málo? Starnete rýchlejšie
    Ak sa dostatočne nevyspíte niekoľko nocí, dôsledky sa prejavia na vašej tvári – „vyslúžite si“  kruhy pod očami. Predstavte si však, čo spôsobí, ak budete spánok podceňovať dlhodobo – mesiace alebo roky. Nedostatok spánku totiž spôsobuje, že vaše telo uvoľňuje príliš veľa kortizolu, stresového hormónu. Ak je ho v tele priveľa, dochádza k rozkladu kolagénu, ktorý je zodpovedný za elastickú a hladkú pleť. Tak sa rýchlo začnú tvoriť vrásky a vy vyzeráte staršie.
  4. Nečudujte sa, ak vás všetko bolí
    Zvýšená citlivosť na bolesť je jedným z rizík, ktoré si vyslúžite podceňovaním kvalitného spánku.
  5. Chýbajúci odpočinok sa prejaví aj na vašej mentálnej kapacite
    Ak vynecháte niekoľko dní spánku, rátajte s tým, že sa vaše správanie zmení. Ľuďom okolo vás sa môžete javiť dokonca ako opitý človek. Čas vašich reakcií sa spomalí, zhorší sa dokonca aj váš úsudok.
  6. Nečudujte sa, ak sa začnú objavovať halucinácie
    Hazardovanie s vynechávaním spánku sa môže vypomstiť aj tak, že začnete vidieť veci, ktoré v skutočnosti neexistujú.
  7. Chýbajúci spánok spôsobuje ťažkosti s rozprávaním
    Na dobrovoľníkoch, ktorí sa zapojili do nebezpečného experimentu – museli vydržať bez spánku 36 hodín, sa začali prejavovať spánkové deficity neschopnosťou zapojiť sa do konverzácie či  vyjadrenia svojich myšlienok. Výskumníci si všimli, že účastníci experimentu pri odpovediach stále opakovali to isté, rozprávali pomaly, monotónne a zmätene.
  8. Ak nespíte dostatočne, riskujete depresie
    Potvrdilo sa to v americkej štúdii z roku 2005, z  ktorej vyplynulo, že ľudia, ktorí spávali menej ako 6 hodín, častejšie trpeli depresiami a pocitmi úzkosti.
  9. Málo spánku, veľa kíl
    Štúdia, do ktorej bolo zapojených viac ako 21-tisíc respondentov, skúmala vzťah medzi spánkom a váhou. Aké zistenia preniesla? Ukázalo sa, že tí, ktorí spali menej než 5 hodín počas celého 3-ročného trvania štúdie, si „vyslúžili“ nadváhu a niektorí z nich sa stali až obéznymi. Na druhej strane tí, ktorí spali 7 až 8 hodín každú noc, mali menšie problémy s priberaním.
     

Vypočítajte si, koľko hodín spánku potrebujete

Tento výpočet vychádza z predpokladu, že priemernému človeku stačí 7,5 hodín spánku.

  1. Napíšte si čas, v ktorý zvyčajne vstávate.
  2. Odrátajte od neho 7,5 hodiny.
  3. Hodina, ktorá vám vyšla, je čas, kedy by ste už mali ležať v posteli. Ak vstávate napríklad o 07:00 ráno, spať by ste mali ísť o 23:30. Dodržiavajte tento časový rozvrh 10 dní.
  4. Ak sa na konci 10 dní začnete budiť zhruba 5 minút pred budíkom, 7,5 hodín spánku vám postačuje.
  5. Ak však aj po 10 dňoch vstávate iba vďaka budíku, skúste ísť spať skôr. Čas si posúvajte o 30 minút. Takto zistíte, koľko hodín spánku je pre vás ideálnych.
Zdielať článok na Facebooku
20.01.2018  |  Zdroj: viralthread.com; Text: es; Foto: thinkstockphotos.com
Hodnotenie článku:
2.8/5 (4 hlasov)

Citáty o práci a kariére

Lily Tomlin

Problém s bezohľadnou honbou krýs za kariérou spočíva v tom, že aj keď vyhráte, stále zostanete krysou.

Lily Tomlin