Príznaky, ktoré nikdy neignorujte: Varovný prst, že vaše duševné zdravie nie je v poriadku

Existujú stovky symptómov, ktoré dokážu identifikovať problémy s duševným zdravím. Niekedy je ťažké vedieť, ktorým z týchto príznakov venovať pozornosť a pri ktorých sa netreba ničoho obávať. Jestvuje však veľmi jednoduchý spôsob, ako zistiť, či ide iba o prechodnú záležitosť, alebo by ste sa mali obávať o svoju mentálnu pohodu.


 

 

 

V prvom rade je dôležité definovať 5 základných aspektov ľudského života, pri ktorých by sme mali zvýšiť pozornosť a dôkladne sledovať prípadné odchýlky.

 

  1. Nálada
  2. Energia
  3. Apetít
  4. Spánok
  5. Libido

Týchto päť aspektov totiž môže byť veľmi ľahko ovplyvniteľných stresom, hormónmi, fyzickým zdravím a chorobou, traumou, ale aj genetickými predispozíciami, ktoré môžu prejsť až k problémom s duševným zdravím. Odchýlky či problémy, ktoré sa prejavia v týchto piatich oblastiach, môžu ovplyvniť správanie človeka alebo funkcie jeho kognitívnych, emocionálnych, sociálnych či fyzických schopností.

V rámci spomínaných piatich aspektov sa môže objaviť niekoľko symptómov, príznakov, že niečo nie je v poriadku .Tie by ste nikdy nemali ignorovať. Ktoré to sú?

 

  1. Extrémy
    Zbystrite pozornosť, ak  vaša nálada alebo energia bezdôvodne dosiahnu príliš nízku alebo príliš vysokú úroveň. Taktiež nemávnite rukou nad tým, ak máte nekontrolovateľnú chuť do jedla, alebo vám, naopak, nechutí jesť. Niečo s vami nie je v poriadku ani vtedy, ak by ste najradšej neustále spali, alebo ak dokážete zaspať len na pár hodín. Taktiež nie je prirodzené, ak máte neprestajnú chuť na sex, ale aj vtedy, ak sa u vás chuť na sex neobjavuje vôbec. Takéto extrémy naznačujú vážny problém, ktorý by ste mali riešiť.
  2. Rapídne zmeny
    Vaša nálada rapídne rýchlo kolíše medzi vynikajúcou a mizernou? Váš spánok je nepredvídateľný, raz vás trápi nespavosť a potom zas jej opak, hypersomnia? Striedajú sa u vás veľmi rýchlo obdobia, kedy máte vysoké libido a potom zas veľmi nízke? Náhle výkyvy a rapídne zmeny nie sú bežné ani prirodzené.
  3. Dysfunkčnosť
    Sa prejaví tak, že nedokážete normálne fungovať v škole, v práci, doma, osobnom živote či vo vzťahu tak ako predtým. Ak vás odchýlky v niektorej zo spomínaných piatich aspektov začnú výrazne obmedzovať, ba dokonca vás až ochromia (nestýkate sa s ľuďmi, kvôli obrovskej únave z nedostatku spánku nedokážete ísť do práce a pod.), nečakajte a vyhľadajte pomoc.
  4. Obavy
    Čoraz častejšie vám ľudia okolo vás hovoria, že sa o vás boja? Že ich znepokojuje vaše správanie? Niekedy si vy sám na sebe nevšimnete prechádzajúce štyri príznaky, no ak vás na ne upozorňuje vaše okolie, zamyslite sa nad tým a preberte s nimi ich obavy.

V prípade, že ste na sebe spozorovali niektoré zo spomínaných symptómov, prípadne vás na ne upozorňuje vaše okolie, nehanbite sa využiť pomoc odborníkov.

Zdielať článok na Facebooku
12.11.2017  |  Zdroj: indy100; Text: es; Foto: pixabay.com
Hodnotenie článku:
2.5/5 (4 hlasov)

Citáty o práci a kariére

André Maurois

Každá práca vykonávaná so zaľúbením je šťastím. Keď sa ale k práci pridá láska, nie je na svete nič radostnejšie.

André Maurois