Nikdy nič nestíhate? Buď ste lenivec, alebo robíte túto hlúpu chybu

Máte pocit, že toho máte vždy jednoducho priveľa a nedokážete všetko stihnúť? Možno je to vaším prístupom k práci – že sa vám nechce, prípadne sa spoliehate na to, že to nejako stihnete. Ak však lenivcom nie ste, no aj napriek tomu neviete, do čoho sa skôr pustiť, možno je to len chybou, ktorú robíte a neuvedomujete si ju. Toto je ona.

Máte problém s odkladaním povinností na neskôr? Alebo máte problém sústrediť sa a zotrvať pri jednej činnosti? Psychológovia tvrdia, že sme vývinovo pripravení na vyrušovanie, všímanie si noviniek a hrozieb. Problémom však je, že sa nachádzame vo svete, v ktorom je všetkého priveľa – správ, informácií, nových vzruchov. „Naliehavosť i očarenie z rozptyľovania narastá, preto sa pozornosť nedá považovať za samozrejmosť. Musíme na nej pracovať,“ tvrdí psychológ Tony Crabbe vo svojej knihe Prečo nikdy nestíham?.

Kto môže za to, že sa neviete sústrediť?

Dnes sme viac než kedykoľvek predtým  prerušovaní a rozptyľovaní. A hoci mnohí z toho obviňujú pracovné prostredie či iných ľudí, psychologička Gloria Marková vo svojom výskume zistila, že až 44% všetkých rozptýlení tvoria prerušenia z vlastnej iniciatívy – vyrušujeme sa sami.

Problémom totiž je, že ak pracujeme na náročnej, intelektuálnej úlohe, tým viac túži náš mozog „zatúlať sa“. A ak chceme využiť zámernú pozornosť (cielenú), môže nastať problém. Zámerná pozornosť je totiž namáhavá, náš výkonný systém pri nej úmyselne prenáša pozornosť na konkrétny projekt. Naproti tomu mimovoľná pozornosť (nechcená) zas zachytí zaujímavé veci, ako napríklad krásny západ slnka a preorientuje naň našu pozornosť. Pozornosť sa však dá obnoviť. „Teória obnovenia pozornosti naznačuje, že ak sa udrží mimovoľná pozornosť, dáva častiam mozgu súvisiacim so zámernou pozornosťou šancu zregenerovať sa a znovu doplniť,“ opisuje Crabbe. Ak teda potrebujete doplniť schopnosť sústrediť sa, mali by ste sa prestať sústrediť a namiesto toho sa uvoľniť. Ale pozor, ak hľadáte uvoľnenie na sociálnych sieťach, sledovaním TV či hrami, veľmi si nepomôžete – práve naopak. Uvoľnenie hľadajte v pokojnej činnosti, pri ktorej sa nemusíte sústrediť. Ak máte možnosť napríklad krátkej prechádzky parkom, určite to vyskúšajte.

3 rady, ako pracovať efektívne

Na to, aby náš mozog pracoval čo najlepšie, potrebuje, aby sme mu vytvorili tie najideálnejšie podmienky. Ako to dosiahnuť? Stačí, ak začnete uplatňovať tieto tri užitočné rady.

  1. Minimalizujte multitasking
    Multitasking (vykonávanie viacerých úloh súčasne) človeka spomaľuje a obmedzuje. Hoci sa to možno nezdá a cítime sa produktívnejší, pravidelné presúvanie od úlohy k úlohe nie je efektívnejšie, práve naopak.
  2. Robte naraz len jednu vec
    Ostatné pusťte z hlavy a svoje myslenie stvárnite.
  3. Nepreskakujte medzi činnosťami
    Obmedzte množstvo pozornosti, ktorú stratíte preskakovaním z jednej úlohy na druhú. Pracujte radšej v dlhších časových úsekoch a minimalizujte rozptýlenia.

Vyhrajte knihu Prečo nikdy nestíham?

Chceli by ste sa dozvedieť viac o tom, ako si zorganizovať svoj čas a ako sa naučiť pracovať efektívne? Traja z vás môžu vyhrať knihu Prečo nikdy nestíham? od psychológa Tonyho Crabbea. Stačí, ak správne zodpoviete na súťažnú otázku, ktorú nájdete na Facebooku Kariera.sk.

Zdielať článok na Facebooku
12.07.2017  |  Text: es; Foto: thinkstockphotos.com
Hodnotenie článku:
5.0/5 (2 hlasov)

Citáty o práci a kariére

André Maurois

Každá práca vykonávaná so zaľúbením je šťastím. Keď sa ale k práci pridá láska, nie je na svete nič radostnejšie.

André Maurois