Teambuildingy, aké by ste chceli aj vy: Pozrite sa, ako sa firmy starajú o svojich zamestnancov

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: thinkstock.com

Teambuildingy nie sú vo firmách bežnou záležitosťou. A to aj napriek tomu, že pomáhajú zamestnancom lepšie sa spoznať aj v iných, než pracovných situáciách. Sú tiež skvelým spôsobom, ako možno zábavnou, vzdelávacou, ale aj inou, napríklad aj netradičnou formou, utužiť vzťahy medzi kolegami. Odplatou pre zamestnávateľa je lepšie fungujúci tím a teda aj zvýšenie jeho výkonnosti.

Výhody teambuildingov potvrdzuje aj Ľubomír Dranga z personálno-poradenskej spoločnosti Appel Counselling: „Samozrejme, zamestnávateľ má záujem o dobre fungujúce tímy. K dosiahnutiu tohto cieľa je vhodné využiť teambuilding.“ Aké typy teambuildingov využívajú známe slovenské spoločnosti? Pozrite sa, aký program by vám pripravili, ak by ste pracovali v spoločnosti O2 Slovakia, Tatra banke či poisťovni Kooperativa.

Teambuilding je cesta k spokojným zamestnancom a fungujúcim tímom

Zamestnanci sú ako orchester, ktorý hrá dobre vtedy, keď je zladený. Ak chcú chodiť zamestnanci s radosťou do práce, spoľahnúť sa jeden na druhého a chcú byť úspešní, musia sa stretnúť aj mimo svojho pracoviska a vytvoriť dobrú partiu,“ vysvetľuje Dranga. Práve tomu vie napomôcť teambuidling.

„Formy teambuildingov sú rôzne, od  jednoduchej oslavy, návštevy kultúrneho podujatia až po špecializovanými firmami pripravené outdorové aktivity,“ objasňuje Dranga. Každý tím vo firme je totiž iný. Rozdielnosť vyplýva už v samotnom pohlaví pracovníkov - muži majú iné očakávania od ideálneho teambuildingu. Pre ženy však predstava paintballu s kolegami nemusí znieť úplne najlepšie. Aj preto mnohé firmy nechávajú voľbu teambuildingu na jednotlivé tímy, prípadne aktivity rozlične striedajú.

Aké akcie pripravujú pre svojich zamestnancov známe slovenské firmy?

V J&T Banke organizujú pre svojich zamestnancov teambuildingy pravidelne, v priemere raz mesačne a snažia sa o rôznrodý mix aktivít. „Ide napríklad o športové aktivity (ako paintball, motokáry, volejbal a pod.), kultúrno-spoločenské podujatia, vzdelávacie prednášky, filmové večery, degustácie... Jednou z najobľúbenejších aktivít sú každoročné dvojdňové športové hry J&T Banky. Za formu teambuildingu možno považovať aj vianočný večierok,“ prezrádza Anna Macaláková, riaditeľka J&T Banky.

„Teambuildingy majú u nás v rôzne podoby,“ hovorí Júlia Jurčíková, riaditeľka odboru ľudských zdrojov z Poštovej banky. „Máme celobankové aktivity, obľúbeným je Family Day, či Vianočný večierok. Inú podobu majú teambuildingy pre konkrétne útvary, či tímy. Veľmi obľúbené sú u nás aj spoločné tematické stretnutia pri čaji, káve. Neformálnou súčasťou býva napríklad husacina na jeseň, či spoločná lyžovačka v zime alebo bowling. Aktivity v rámci teambuildingu smerujeme aj k podpore dobrovoľníckych aktivít, napríklad v rámci oddelenia ľudských zdrojov sme pomohli vymaľovať škôlku,“ objasňuje.

„Typ teambuildingov závisí od preferencií konkrétneho oddelenia,“ prezrádza Eva Hrivňáková, vedúca oddelenia vzdelávania a rozvoja v Tatra banke. Často záleží aj od zloženia kolektívu. Čisto mužské tímy preferujú práve paintball, bowling, športový turnaj; ženské kolektívy majú radšej teambuildingy typu chefparade alebo turistiku. Vyskúšali sme napríklad aj tzv. Balance day - od zdravého jedla, cez kvalitný šport (napr. návod ako správne behať) až po farebnú typológiu oblečenia, z ktorej mali radosť ako dámy, tak i páni. Stále hľadáme niečo nové, atraktívne, aby sme mohli zamestnancov neustále prekvapovať a zvyšovať pozitívnu náladu v banke.“


Prečítajte si tiež: 6 neklamných znakov, že pracujete v dobrej firme: Spĺňa ich aj váš zamestnávateľ?


„V poisťovni Kooperativa patria medzi najobľúbenejšie aktivity  teambuildingu Športové hry s 13-ročnou tradíciou a dobrovoľnícky deň zamestnancov Social active day,“ prezrádza o spôsoboch utužovania vzťahov Silvia Nosková Illášová, PR manažérka a hovorkyňa spoločnosti.

V O2 sú najväčšou teambuildingovou akcioou športové hry Challenge Cup: „Zamestnanci sa pri nich stretávajú každé leto a v rôznych - aj menej tradičných, disciplínach bojujú o firemný pohár,“ hovorí Teraz Molnár, hovorkyňa O2 Slovakia. „Inak druh teambuildingu nechávame v rukách zamestnancov konkrétneho oddelenia. Mali sme teambuildingy, kde sa kolegovia učili liezť po skalách alebo objavovali jaskyne, iní sa rozhodli pre spoločnú stanovačku, splav alebo návštevu aquaparku,“ opisuje.

V spoločnosti Kaufland sa neorganizujú teambuildingy ako také, majú však niekoľko možností, ako sa stretnúť s kolegami. „Veľmi populárny je maratón organizovaný našou centrálou v Nemecku, športové aktivity v rámci celého Slovenska, účasť zamestnancov na podujatiach pre neziskové organizácie. Samozrejmosťou sú spontánne stretnutia po práci, návšteva kultúrnych podujatí, alebo viacdňové výlety v prírode. Na konci roka sa všetci kolegovia stretávame na vianočných večierkoch. V spolupráci so Slovenským Červeným krížom tiež organizujeme pre našich zamestnancov dobrovoľné darovanie krvi,“ približuje Andrej Kulaviak z oddelenia ľudských zdrojov spoločnosti.

„V RTVS máme teambuildingy raz ročne a každý tím, oddelenie si vyberá, aký typ a forma teambuildingu je pre nich najlepšia,“ objasňuje Ján Svrček, špecialista ľudských zdrojov spoločnosti. „Vieme o teambuldingoch organizovaných na bowlingu, na motokárach, na rôznych kačacích hodoch, ale aj na chate na Liptove a v iných oblastiach. Za tím ľudských zdrojov RTVS sme napríklad posledný teambuilding  absolvovali nenáročnou turistikou spojenou s výbornou opekačkou v prírode na bratislavskej Kolibe.

Firmy vedia, že investovať do svojich zamestnancov sa vyplatí

Väčšina zamestnancov si váži, ak zamestnávateľ investuje do aktivít, ktoré slúžia na zlepšenie, utuženie vzťahov a vytvorenie príjemnej atmosféry na pracovisku. Napríklad v Poštovej banke sú teambuildingy doslova žiadané: „Zamestnanci majú tieto aktivity veľmi radi a sami si ich pýtajú. Preto sa naozaj snažíme pravidelnú bázu dodržiavať,“ prezráda Jurčíková.

Prečo sa vlastne niektoré firmy rozhodnú pre teambuildingy? „Cítime, že zamestnanci náš prístup oceňujú a vidia ako jeden z kľúčových benefitov práce v O2. Spätnú väzbu nám totiž prinášajú často spontánne a prichádzajú aj s nápadmi na nové aktivity. Ľudia vnímajú, v akom rozsahu firma investuje do teambuildingových aktivít a uvedomujú si aj to, že to dnes nie je samozrejmosťou. Neskromne môžeme povedať, že sa to odráža v atmosfére, aká panuje v našej firme,“ vysvetľuje Molnár.

Ďalšie výhody vidí aj Hrivňáková: Správne zvolený teambuilding kolektív zocelí, spolupracovníci sa zrazu vidia inou optikou a sú ochotní urobiť extra míľu.“

Výrazný prínos do života zamestnancov prostredníctvom teambuildingov vidia aj v J&T Banke: „Je pre nás dôležité, aby zamestnanci vedeli, že si ich vážime. Okrem štandardných zamestnaneckých benefitov sa im snažíme ponúknuť aj zážitok a možnosť nadviazať s kolegami kontakt, prípadne sa lepšie navzájom spoznať aj mimo pracovného prostredia. Veríme, že nadštandardná starostlivosť o zamestnancov zvyšuje ich motivovanosť a s ňou priamo úmerne rastú aj výsledky spoločnosti,“ uzatvára Macaláková.

Viac o téme: Firmy Spoločnosť Teambuilding Benefit Benefity Firemné
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text es; Foto: Thinkstockphotos.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy